Hradec Králové - analýza obce s rozšířenou působností
Abstract
The aim of this work is the analysis of Hradec Králové, as an important Czech city with an extended scope. The work includes key moments in the history of the city, essential demographic, geographical or economic characteristics, currently resolved matters and the attitude of key political subjects towards them, as well as the development of the number of mandates in the council since 1990 to 2022, as well as information about the detached workplaces of the local government and the functions of individual city commissions.
Abstrakt
Cílem této práce je analýza Hradce Králové, jakožto významného českého města
s rozšířenou působností. Práce zahrnuje klíčové momenty v historii města, podstatné demografické, geografické či ekonomické charakteristiky, aktuálně řešené záležitosti a postoj klíčových politických subjektů k nim, dále pak vývoj počtu mandátů
v zastupitelstvu od voleb roku 1990 do roku 2022, rovněž také informace ohledně detašovaných pracovišť samosprávy a funkcích jednotlivých komisí města.
Úvod
Hradec Králové je krajské město v Královéhradeckém kraji a jedná se o obec s rozšířenou působností. Obec se nachází na soutoku řek Orlice a Labe. Primátorkou obce je Mgr. et Mgr. Pavlína Springerová, Ph.D.. Rozloha města činí 105,69 km².[1]
Obec Hradec Králové se nachází v nadmořské výšce 235 m n. m. na východním okraji Českého masivu. Většinová plocha obce jsou nížiny, nejvyšším bodem Hradce Králové je vrchol Homolka s nadmořskou výškou 354 m n. m.[3]
Základní geografické a demografické charakteristiky
Hranici kraje tvoří z více než jedné třetiny státní hranice s Polskem v délce asi 208 km. Sousedí s krajem Libereckým, Pardubickým a Středočeským. Je vzdálený pouze 25 km od města Pardubice, které je krajským městem Pardubického kraje. Nachází se v blízkosti polských hranic, které jsou vzdáleny přibližně 50 km. Do Polského města Wroclaw je ve vzdálenosti přibližně 180 km.[1] Jelikož je vzdálenost Polska od Hradce Králové poměrně malá, není výjimkou, že místní obyvatelé navštěvují Polsko za účelem nákupů, a to především z důvodů nižších cen potravin, cigaret a dalších produktů.
Podle smlouvy se Město Hradec Králové zavázalo předat společnosti ISP Hradec Králové, a.s. na 30 let do správy parkovací místa v oblasti ISP v celkovém počtu cca 7 700 parkovacích stání. Městská hromadná doprava v Hradci Králové zahrnuje autobusy, trolejbusy a elektrobusy. Do města se lze dostat také autobusovými spoji na hlavní autobusové nádraží. Hlavní železniční uzel navazuje na sousední Pardubice, ale vlakové spoje nejsou tak frekventované jako v Pardubicích, což prohloubilo rivalitu mezi těmito městy. Z Prahy do Hradce Králové vede dálnice D11.[1]
V roce 2021 mělo město Hradec Králové 92 683 obyvatel.4 Národnostní složení v Hradci Králové je v 95% česká, dále moravská, slezská, slovenská, německá, polská a také romská. V Hradci Králové je 67 % občanů bez jakéhokoliv náboženského vyznání, 16% obyvatel se přihlásilo k římskokatolické církvi, 1,3% obyvatel se přihlásilo k československé husitské církvi. Demografie dle pohlaví je rozdělena na 52 % žen a 48 % mužů. [5]
Hradec Králové je rozdělen na 21 městských částí: Hradec Králové, Kukleny, Malšovice, Březhrad, Rusek, Moravské Předměstí, Nový Hradec Králové, Piletice, Plácky, Malšova Lhota Plačice, Plotiště nad Labem, Pouchov, Pražské Předměstí, Roudnička, Slatina, Slezské Předměstí, Svinary, Svobodné Dvory, Třebeš, Věkoše a Historické centrum. [1]
V centru nalezneme několik historických památek, jako například Katedrála sv. Ducha, která je jedna z nejvýznamnějších památek Hradce Králové. Byla postavena v letech 1307 až 1423 v gotickém stylu. Její dominantou je vysoká věž, která měří 72 metrů. V katedrále se nachází například největší varhany v České republice a nalezneme ji Velké náměstí, chrám Nanebevzetí Panny Marie je barokní kostel z 18. století s nevšední oválnou kupolí. Uvnitř kostela jsi můžeme povšimnout bohatě zdobených oltářů a fresek, chrám se také nachází na Velkém náměstí. Další kulturní památkou je Klicperovo divadlo, postavené v roce 1885 v novorenesančním stylu. Jedná se o jedno z nejstarších divadel v České republice, které je i v dnešní době stále provozované jaké funkční divadlo. V obci se nachází majestátní Orlický most přes řeku Labe, který byl postavený v roce 1898 Na mostě si můžeme všimnout 9 oblouků a je 310 metrů dlouhý. V České republice má své prvenství jakožto nejdelší kamenný most. Na v historických budovách na Eliščině nábřeží se nachází Východočeské muzeum, ve kterém jsou vystaveny sbírky z archeologie, historie, přírodních věd a umění.[3]
Historie města
Již ke konci 9. století se na území dnešního Hradce králové stavěly mohutné hrady, mohli bychom jej považovat za velké obchodní centrum zmiňované doby. První zmínku o Hradci Králové nalezneme jako zaznamenání města roku 1225 v listině krále Přemysla Otakara I. a patří tedy k nejstarším v Čechách.[6]
Na počátku 14. století se město Hradec Králové dostává do popředí obchodu, a to z toho důvodu, že se stává královským městem, když ho král Rudolf I. připsal spolu s dalšími východočeskými městy své manželce Elišce Rejčce. Dvůr vladařky Elišky dokonce předčil i dvůr pražský, pobyt královny Elišky Rejčky společně s Eliškou Pomořanskou v Hradci Králové nejen že pomohl hospodářskému růstu, napomohl také k velkému politickému rozkvětů.[6]
Dny naprosté prosperity však netrvaly věčně a město postihují živly nebo epidemie. V letech 1290, 1339 a 1407 ve městě propukaly ničivé požáry a ovlivnily jeho gotickou přestavbu. Ve 14. století se stal nejvýznačnější stavbou a novou dominantou města se kostel sv. Ducha. Díky své rozloze a obchodním střediskům patří Hradec Králové k nejpřednějším městům v českém království.[6]
Město bylo dobyto v roce 1420, a tak se stává Hradec jedním z centrem husitů. Husité v této době zničili mnoho kostelů a klášterů. V roce 1423 zcela zničili královský hrad, který považovali za příbytek královen Elišek. Nedotčený zůstal pouze již zmiňovaný kostel sv. Ducha se sousední kaplí sv. Klimenta.[6]
Za doby renesance a baroka se uskutečnil nový kulturní, hospodářský ale také i politický rozmach, který jsme zaznamenali za vlády Jiřího z Poděbrad a dalších vladařů z dynastie Jagellonců. Tento rozmach trval až do roku 1547, kdy se Hradec vzepřel spolu s dalšími českými městy proti císaři Ferdinandu I. Toto rozhodnutí mělo za následek konfiskaci majetku a v neposlední řadě také ztrátu privilegií a politických práv. [6]
V průběhu 16. století se díky tehdejšímu primasovi města Martinu Cejpovi z Peclinovce město dočkalo přestavby, po dlouho době byly finanční prostředky města srovnány. V Hradci byla postavena Bílá věž, která je až do dnešní doby považována za jednu z majestátní dominant města. Díky opravám de facto všechny domy nově dostaly renesanční průčelí s bohatě zdobenými štíty.[6]
Přestože bylo město znovu ve svém rozkvětu, netrvala tato skutečnost příliš dlouhou dobu. Již zmiňované požáry a morové epidemie se městu podařilo překonat, dalším stěžejním bodem, který městu uškodil byla třicetiletá válka. V roce 1639 byl Hradec dobyt švédskou armádou, po skončení války bylo město téměř neobydlené.
Jezuitský řád se usadil ve městě během válečných událostí a po jejich skončení začal stavět kostel Nanebevzetí Panny Marie a jezuitskou kolej na Velkém náměstí. Pro potřeby královéhradeckého biskupství, které bylo založeno papežskou bulou v roce 1664, byly postaveny další rozsáhlé budovy. Farní kostel sv. Ducha byl povýšen na katedrálu a při něm byla založena kapitula se šesti kanovníky. Jejich původně gotické domy byly upraveny v barokním stylu a zdobeny štíty, což z nich dnes činí jedny z nejvýznamnějších barokních památek ve městě. Monumentální barokní stavby ze 17. a počátku 18. století, jako například biskupský palác na Velkém náměstí a areál biskupského semináře a kostela sv. Jana Nepomuckého na místě bývalého královského hradu, výrazně změnily podobu města. Barokní přestavba se dotkla i kaple sv. Klimenta, radnice a většiny měšťanských domů a veřejná prostranství byla ozdobena barokními sochami, z nichž nejvýznamnější jsou morové sousoší se sochou Panny Marie.[6]
Hradec Králové se díky své strategické poloze nevyhnul bojovým akcím ani v 18. století během válek mezi rakouskou císařovnou Marií Terezií a pruským králem Fridrichem II. Prohry císařovny měly pro město osudové a devastující následky. Císař Josef II. se rozhodl vybudovat v Hradci Králové moderní vojenskou pevnost, která by měla zabránit dalším pruským vpádům. Stavba pevnosti začala v roce 1766 městskou strukturu. Rozsáhlá předměstí byla zbořena a jejich obyvatelé přestěhováni do nově založených obcí za ochranným územím pevnosti. Na stavbu hradeb byl rozebrán i kopec Rožberk a řeky Labe a Orlice byly svedeny do nových koryt pod hradbami. Uvnitř hradeb byly postaveny pevnostní budovy a v roce 1789 byla pevnost o rozloze 320 hektarů dokončena za obrovských nákladů téměř 6,5 miliónu zlatých.[6]
Dne 4. října 1893 byla podepsána smlouva, podle které město Hradec Králové odkoupilo pevnostní pozemky a vojenské objekty a začalo s bořením hradeb až do roku 1930. [6]
Pevnost ovlivnila nejen stavební rozvoj města, ale i počátky průmyslu. Uvnitř hradeb byla založena dílna výrobce žesťových nástrojů F. V. Červeného a postaven městský pivovar. Další průmyslové podniky byly například továrna na výrobu klavírů Petrof a strojírna ZVU. Podepsání transakční smlouvy byly vytvořeny podmínky pro architektonické obrození města. V roce 1884 byla vypsána mezinárodní soutěž na regulační plán města a starosta František Ulrich měl určující vliv na prosazení nového vývoje.[6]
Po první světové válce pokračoval stavební vývoj výstavbou nového centra Hradce Králové na pravém břehu Labe. Vznikly zde urbanistické soubory s vynikajícími stavbami předních českých architektů. Vedoucí osobností v územním plánování města se stal architekt Josef Gočár, který byl žákem Jana Kotěry. Jeho regulační plán z let 1926-28 splnil očekávání a stal se základem pro další rozvoj města. Gočár navrhl obklopit staré město zelení a nové čtvrtě rozdělit do pěti sektorů oddělených klidovými pásmy a spojených se starým městem jednou komunikací. Plán také stanovil výšková řešení domů, počet pater a úpravu dvorů a zahrad.[6]
Stavební činnost v Hradci Králové ve 20. a 30. letech byla oceňována i v zahraničí. Zástupci mnoha okolních měst přijížděli do Hradce Králové, aby se naučili používání metod výstavby a představitelé města byli zváni dokonce na mezinárodní kongresy o urbanismu. Město, které bylo dříve malé, získalo přezdívku “Salonu republiky”.6
Po druhé světové válce zůstal Hradec Králové centrem východních Čech. Za socialismu výstavba Velkého Hradce Králové upadala do průměru. Urbanismus a architektura sídliště Slezské předměstí patří k nejlepším dobovým realizacím v Československu, 90. léta 20. století přinesla obnovu demokratických hodnot, individualismus v projektování a inspiraci světovou architekturou.[6]
Obecný popis klíčových politických orgánů obce
Zastupitelstvo
Zastupitelstvo města Hradec Králové je volený orgán města Hradec Králové. Je složeno ze 37 členů, kteří jsou voleni v rámci komunálních voleb na 4 roky.
„Zastupitelstvo města vykonává zákonem o obcích svěřené nejdůležitější pravomoci v oblasti samostatné působnosti obce. Jako nejvyšší samosprávný orgán si může vyhradit rozhodování i o dalších věcech samostatné působnosti obce, které jsou zákonem svěřeny jiným orgánům obce.“[7]
Výbory zastupitelstva
Město Hradec disponuje celkem 3 výbory zastupitelstva. Úkolem výborů je plnit úkoly, kterými je pověřen zastupitelstvem obce, tomu také zodpovídají za svoji činnost. Jedná se o iniciativní a kontrolní orgány.
Výbory zastupitelstva všech obcí včetně Hradce Králové se zřizují a fungují podle zákona o obcích. Každý výbor v Hradci Králové má vždy 11 členů a jednoho tajemníka. Předsedou každého výboru je vždy člen zastupitelstva. Počet členů je vždy lichý. Usnesení výboru je platné, pokud s ním souhlasí nadpoloviční většina. Jedná se finanční výbor, kontrolní výbor a výbor pro uzemní plánování. [8]
Finanční výbor
Funkcí finančního výboru je kontrola hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce. Dalším úkolem finančního výboru je plnění dalších úkolů, kterým jej pověřuje zastupitelstvo obce Hradec Králové. Předsedou finančního výboru je v současné době Ing. Jindřich Outlý a tajemníkem je Ing. Jindřich Frydrych. [9]
Kontrolní výbor
Hlavní úkolem kontrolního výboru je kontrola a dodržování právních předpisů ostatními výbory a plnění dalších úkolů, kterými je pověří zastupitelé obce. Předsedou kontrolního výboru je v současné době Mgr. Lukáš Fiedlera tajemníkem je Ing. Jaroslava Fikrová. [10]
Výbor pro územní plánování, rozvoj a investice města
Funkcí výboru pro územní plánování, rozvoj a investice města je příprava a projednávání stanovisek a návrhů týkajících se územního plánování a strategického rozvoje obce. Projednává a doporučuje návrhy na vyhlášení dotačních programů. Následně projednává žádosti o poskytování dotací z dotačního programu. Předsedou výboru pro územní plánování, rozvoj a investice města je v současné době JUDr. Jan Holásek, LL.M., tajemníkem je Ing. arch. Petr Brůna. [11]
Komise rady
Jedná se o poradní orgány zřízené radou obce. Podmínkou pro získání statusu výkonného orgánu získávají pouze v případě, že jim je svěřena přenesená působnost. Na členy komise nejsou kladeny žádné požadavky, jen opět v případě svěření přenesené působnosti je na předsedovi komise požadováno, aby prokázal svou odbornou znalost v dané oblasti. V současné době má Hradec Králové 9 komis. Jedná se o komise:
- Sportovní
- Kulturní
- Pro rozvoj cestovního ruchu
- Sociální, zdravotní a rodinné politiky
- Pro výchovu a vzdělávání
- Pro informatiku
- Pro životní prostředí
- Pro dopravu a podporu cyklistiky
- Pro program regenerace městské památkové rezervace a městské památkové zóny a městské památky
- Pro majetek a rozvoj bydlení [12]
Magistrát města
Instituce poskytující služby veřejné správy. Zajišťuje agendy svěřené mu státem v rámci tzv. přenesené působnosti (vydávání osobních dokladů, vyplácení sociálních dávek, vydávání stavebních povolení atd.) a rovněž samosprávné agendy (péče o město, sociální služby, kultura, apod) v rozsahu, který mu uloží Zastupitelstvo města nebo Rada města. V čele magistrátu stojí Primátor. Jednotlivé úseky magistrátu potom řídí Náměstci primátora, za chod magistrátu zodpovídá vedoucí tohoto úřadu – Tajemnice.
Odbory magistrátu
Odbory v na magistrátu v Hradci Králové se rozdělují do několika úseků, pod které spadají odbory. [13]
Úsek primátorky
Kancelář primátorky
Poskytuje organizačně administrativní servis politické reprezentaci města. Zabezpečuje mediální politiku města. Komplexně zajišťuje zahraniční vztahy města. Odpovídá za protokolární oblast.[14]
Odbor interního auditu
Provádí veřejnosprávní kontroly u žadatelů a příjemců veřejné finanční podpory a u městem zřízených příspěvkových organizací. Zajišťuje výkon interního auditu uvnitř Statutárního města Hradec Králové. Vede centrální evidenci podání, která svým obsahem mají povahu stížností a petic, a koordinuje jejich vyřizování. Prošetřuje a vyřizuje opakované stížnosti na činnost odborů magistrátu města.[15]
Odbor krizového řízení
Odbor krizového řízení zabezpečuje přípravu města na mimořádné události a krizové situace ve spolupráci se složkami integrovaného záchranného systému a zároveň se podílí na řízení jednotek Sboru dobrovolných hasičů města Hradec Králové a na zajištění požární bezpečnosti v rámci města Hradec Králové. [16]
Odbor volnočasových aktivit dětí a mládeže
Zajišťuje předškolní a školní vzdělávání na území města Hradce Králové prostřednictvím sítě mateřských a základních škol. Talent žáků je rozvíjen ve dvou základních uměleckých školách, zájmové aktivity nabízí dům dětí a mládeže. [17]
Městská policie
Městská policie Hradec Králové je výkonným orgánem města. Zřizuje a ruší ji zastupitelstvo města Hradce Králové obecně závaznou vyhláškou a je přímo podřízena primátorovi města. Městská policie zabezpečuje místní záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti města. Na základě veřejnoprávní smlouvy může MP vykonávat svou činnost i mimo území města, v případě MP Hradec Králové se jedná obce Předměřice nad Labem, Černilov a Běleč nad Orlicí.
Úsek ekonomiky, sportu, dopravy a městských organizací
Odbor ekonomický
Je odborem magistrátu města, který zabezpečuje činnosti související s vyhotovením návrhu rozpočtu, sleduje a vyhodnocuje jeho plnění, zabezpečuje činnosti spojené s financováním města. Vede účetnictví o stavu a pohybu majetku, o všech příjmech a výdajích, o fondovém hospodaření, půjčkách, úvěrech a jejich splátkách, sdružených prostředcích, akciích, podílech a jiných cenných papírech [19]
Usek rozvoje města, dotací a městských investic
Odbor rozvoje města
Metodicky a organizačně zabezpečuje vypracování a aktualizaci Strategického plánu rozvoje města a navazujícího Akčního plánu, spolupracuje při vytváření dalších rozvojových dokumentů města. Je rovněž odborem zajišťujícím odbornou a administrativní podporu při řízení projektů města včetně projektů spolufinancovaných z jiných zdrojů (Evropská unie, státní rozpočet, rozpočet kraje, nadace apod.). Koordinuje řízení projektů napříč magistrátem města i ve vztahu k řízeným organizacím a městem založeným společnostem. Vyhledává příležitosti pro získání dotací a jiných zdrojů financování projektů města. [20]
Odbor dotací
Je odborem magistrátu města pro koordinaci a administraci projektů města spolufinancovaných z fondů EU, státního nebo krajského rozpočtu, nadací či jiných zdrojů. Vyhledává příležitosti pro získání dotací a jiných zdrojů financování projektů města, administruje získané dotace a jiné zdroje financování a plní další povinnosti vyplývající z využívání těchto zdrojů financování vůči jejich poskytovatelům. Spolupracuje s realizujícím odborem, resp. projektovým týmem a poskytuje jim nezbytnou součinnost k úspěšné přípravě, realizaci a ukončení projektu a zároveň ve spolupráci s nimi administruje, koordinuje a zpracovává požadavky poskytovatele dotace/řídícího orgánu, a to i v době udržitelnosti projektu.[21]
Investiční odbor
Základní činností odboru je zajišťování investiční výstavby realizované městem Hradec Králové (vystupuje jménem města jako stavebník) především v oblasti dopravní a technické infrastruktury, bytové výstavby, výstavby školských a kulturních zařízení a investic v oblasti lesního a vodního hospodářství, v souladu se schváleným rozpočtem pro příslušný rok. Pracovníci odboru zajišťují v průběhu roku úkoly vyplývající ze schváleného rozpočtu města jak po stránce organizační, tak i po stránce vlastní realizace schválených akcí. [22]
Odbor stavební
Odbor stavební zajišťuje v přenesené působnosti výkon pravomoci obecného stavebního úřadu podle stavebního zákona a speciálního stavebního úřadu ve věcech silnic II. a III. třídy, veřejně přístupných účelových komunikací a ve věcech místních komunikací, podle zákona o pozemních komunikacích, a to v rozsahu vymezeném organizačním řádem Magistrátu města. Pravomoc obecného stavebního úřadu je dána místem, ve kterém se konkrétní stavba, pozemek či zařízení nachází – jedná se o území statutárního města Hradce Králové a o území vyjmenovaných obcí okresu Hradec Králové. Pravomoc speciálního stavebního úřadu je dána oblastí působností obecního úřadu obce s rozšířenou působností.[23]
Úsek kultury a cestovního ruchu
Odbor kultury, sportu a cestovního ruchu
Vám nabízí prostřednictvím grantových okruhů možnost získání finančních příspěvků na projekty oživující kulturní, sportovní a společenský život ve městě, součinnost a spolupráci k jejich úspěšné realizaci.[24]
Úsek územního plánování, životního prostředí a péče o městské památky
Odbor hlavního architekta
Je úřadem územního plánování pro správní území obecního úřadu obce s rozšířenou působností Hradec Králové, tzn. pořizuje územní plány, regulační plány, územní studie a jejich změny. Dále reguluje výstavbu na území města, posuzuje architektonické návrhy staveb a zabývá se řešením záměrů v oblasti architektury a urbanismu.[25]
Odbor životního prostředí
Zajišťuje ochranu životního prostředí v rozsahu obecního úřadu obce s rozšířenou působností a pověřeného obecního úřadu formou výkonu státní správy na úsecích vodního hospodářství, ochrany ovzduší, odpadového hospodářství, ochrany zemědělského půdního fondu, ochrany přírody a krajiny, lesního hospodářství, myslivosti, rybářství a na úseku ochrany zvířat.[26]
Úsek tajemnice
Do úseku tajemnice spadá celkem 5 odborů, jedna kancelář a jeden úřad. Jmenovitě:
- Kancelář tajemnice
- Odbor vnitřních služeb
- Odbor správní
- Odbor dopravně správních agend
- Živnostenský úřad
- Odbor památkové péče
- Odbor přestupků [27]
Dislokovaná pracoviště
Celkem se v Hradci králové nachází 9 dislokovaných pracovišť. Jedná se o:
- Úřad práce
- Finanční úřad
- Katastrální úřad
- Živnostenský úřad
- Úřad regionální rady regionu soudržnosti Severovýchod (NUTS II), Celní úřad
- ČSÚ – Krajská správa HK
- Česká inspekce životního prostředí
- Česká správa sociálního zabezpečení
- Státní úřad pro jadernou bezpečnost [28]
Správní obvod obce s rozšířenou působností Hradec Králové
Statutární město Hradec Králové je obec 3. stupně. Jedná se tedy o obec s rozšířenou působností. Magistrát města Hradec Králové zde vykonává rozšířenou působnost státu. Spravuje celkem 81 obcí včetně 5 měst (např.: Chlumec nad Cidlinou nebo Smiřice). Město Hradec Králové a dalších 5 zmíněných jsou obce s pověřeným úřadem. [29]
Obrázek 1 Obvod obce s rozšířenou působností Hradec Králové
Výsledky voleb do zastupitelstva obce od roku 1990 do současnosti
Volby do obecních zastupitelstev se poprvé od komunistického režimu konaly v Hradci Králové 24.11. v roce 1990. Do městského zastupitelstva bylo tehdy voleno 60 členů zastupitelstva. Volební účast činila vysokých 72.77 %, neboli zapsaných voličů bylo 76 001, vydaných obálek bylo 55 304 a odevzdaných hlasů celkem sčítalo 55 235. Do zastupitelstva bylo zvoleno celkem 16 stran. Nejvíce hlasů dostala strana Občanské fórum, která získala 16 mandátů. Na 2. místě skončila Komunistická strana Československa se ziskem 12 mandátů. 3. místo obsadila Křesťansko – demokratická strana s 9 mandáty. Na 4. místě jsou Nezávislí kandidáti a Československá sociální demokracie. Obě s 6 mandáty. Dva mandáty získala strana Československá strana lidová, Československá strana socialistická a Strana Zelených. [39]
Druhé zastupitelské volby se konaly v roce 1994. Do zastupitelstva se volilo 37 členů. Volební účast byla nižší, účast byla 62,74 %. Do zastupitelstva se dostalo 10 stran. Z toho vyhrála strana Občanská demokratická strana s 12 mandáty. Na druhém místě jsou 2. strany se stejným ziskem šesti mandátů. Jsou to strany Komunistická strana Čech a Moravy a Občanská demokratická aliance. Třetí místo obsadila Česká strana sociálně demokratická se 4 mandáty. [40]
V roce 1998 se konaly třetí volby do zastupitelstva obce. Bylo také voleno 37 členů. Volební účast byla ještě nižší, činila 41,08 %. Do zastupitelstva bylo zvoleno 11 stran. Nejvíce mandátů dostaly 3 strany. S nejvíce 10 mandáty na 1. místě zůstala Občanská demokratická strana. Na 2. místě s 8 mandáty je strana Volba pro město. Komunistická strana Čech a Moravy získala totožný počet mandátů jako v minulých volbách, neboli získala znovu 6 mandátů. Strany se třemi mandáty jsou Křesťanská a demokratická unie – Československá strana lidová (KDU-ČSL) a Česká strana sociálně demokratická. Unie svobody získala 2 mandáty. [41]
V roce 2002 se v Hradci Králové konaly čtvrté volby městského zastupitelstva. Volilo se 37 členů do zastupitelstva. Ze zapsaných voličů, kterých bylo 79 186 šlo k volbám jen 29 077 voličů a tím byla volební účast byla nejnižší ze všech voleb, činila jen 36,78 %. Na kandidátní listině bylo zapsaných 12 stran, z toho se do zastupitelstva dostalo jen 6 stran. S nejvíce mandáty, celkem 13 mandátů, vyhrála strana Občanská demokratická strana. Se 7 mandáty na druhém místě setrvala strana Volba pro město. Komunistická strana Čech a Moravy spolu s Českou stranou sociálně demokratickou získaly shodně 6 mandátů a skončily na 3. místě. Na čtvrtém místě s 3 mandáty skončila koalice Sdruž.SOS a Nezávislí kandidáti společně s Hradeckým demokratickým klubem. Křesťanská a demokratická unie – Československá strana lidová (KDU-ČSL) získala 2 mandáty, tedy nejméně ze všech stran v zastupitelstvu. [42]
Páté volby do zastupitelstva města v Hradci Králové se uskutečnily v roce 2006. Do zastupitelstev se také jako v předchozích volbách volilo 37 členů. V tento rok byla volební účast o pár procent vyšší než v roce 2002, volební účast činila 41,11 %. Do zastupitelstva se dostalo pět stran z jedenácti, které byly na kandidátní listině. Nejvíce mandátů ve volbách získala stejně jako v předchozích volbách Občanská demokratická strana. Polepšila si o 6 mandátů, získala v těchto volbách 19 mandátů. S velkým odstupem skončila Česká strana sociálně demokratická s 7 mandáty. Třetí skončila Komunistická strana Čech a Moravy s 5 mandáty. 3 mandáty získala strana Volba pro město a Hradecký demokratický klub, který v těchto volbách kandidoval samostatně bez koalice s jinou stranou. [43]
Volební účast v následujících volbách do zastupitelstev v roce 2010 byla větší než v předchozích volbách. Účast byla 45,24 %. Do 37členného zastupitelstva se dostalo 8 stran z 12 zapsaných na kandidátní listině. Mandáty byly rozděleny tak, že nejvíce mandátů získala Česká strana sociálně demokratická, tedy 8 mandátů. Občanská demokratická strana si pohoršila a získala jen 6 mandátů. Sdružení ALTERNATIVA + Nezávislí kandidáti společně se stranou Komunistickou Čech a Moravy dostali ve volbách 5 mandátů. O jeden mandát méně si získala Volba pro město a strana TOP 09. Změna pro Hradec dostala ve volbách 3 mandáty a nejméně mandátů získala koalice Evropští demokraté (SNK ED) + Křesťanská a demokratická unie – Československá strana lidová (KDU-ČSL). [44]
Sedmé zastupitelské volby konané v Hradci králové byly v roce 2014. I tyto volby byla účast ve volbách nízká, činila jen 38,89 %. Z 15 stran na kandidátní listině se do 37členného zastupitelstva dostalo 7 stran. Nejvíce 12 mandátů získal Hradecký demokratický klub, za ním se umístilo hnutí ANO 2011 s 6 mandáty. S 5 mandáty skončila Česká strana sociálně demokratická. O jeden mandát méně získala Komunistická strana Čech a Moravy. TOP 09 a Občanská demokratická strana získaly shodně obě strany 3 mandáty. Nejméně 2 mandáty získala Koalice pro Hradec. [45]
Předposlední zastupitelské volby konané v roce 2018 mělo vyšší volební účast občanů. Volební účast byla 43,50 %. 7 stran získalo mandáty v zastupitelstvu města. První bylo hnutí ANO 2011 se ziskem 11 mandátů. 7 mandátů dostal Hradecký demokratický klub. 5 mandátů získaly strany Občanská demokratická strana a Česká pirátská strana. Koalice pro Hradec, Změna pro Hradec + Zelení a Komunistická strana Čech a Moravy dostaly každá ze stran ve volbách 3 mandáty. [46]
Poslední konané volby do zastupitelstva byly v roce 2022. Volební účast byla 42,21 %. Z 15 stran na kandidátní listině se do zastupitelstva dostalo 6 stran. ANO 2011 si polepšilo o 2 mandáty a dostalo ve volbách 13 mandátů. 7 mandátů získala koalice HDK a TOP09 s podporou HP a LES. Občanská demokratická strana si pohoršila na 5 mandátů a Česká pirátská strana dostala ještě o 1 mandát méně než v minulých volbách. 2. Poprvé se do zastupitelstva dostalo hnutí Svoboda přímá demokracie se ziskem 3 mandátů. Stejný počet mandátů získala strana Rozvíjíme Hradec – Nová H.O.K. [47]
Obsazení pozice starosty (jeho stranická příslušnost) od roku 1990
Od prvních voleb roku 1990 bylo v Hradci Králové 7 primátorů. Prvním primátorem se stal Ing. Martin Dvořák. Primátor byl dvě volební období od roku 1990 do roku 1998 za stranu Občanská demokratická aliance (ODA). Dalším primátorem byl jen v jednom roce, a to v roce 1998 Ing. Jan Doskočil za stranu Volba pro město. Třetím primátorem byl zvolen Ing. Oldřich Vlasák za Občanskou demokratickou stranu. Primátorem byl 6 let od roku 1998 do roku 2004. Ing. Otakar Divíšek se stal také primátorem za Občanskou demokratickou stranu od roku 2004 do roku 2010. Po volbách do městského zastupitelstva v roce 2010 byl zvolen MUDr. Zdeněk Fink, který byl primátorem do roku 2018. Byl zvolen bez politické příslušnosti a nominován za stranu Hradecký demokratický klub (HDK). Dalším primátorem města se stal prof. PharmDr. Alexandr Hrabálek, CSc., který byl zvolen bez politické příslušnosti a zvolen za Občanskou demokratickou stranu. Prof. Hrabálek byl primátorem jedno volební období od roku 2018 do roku 2022. V posledních volbách do městského zastupitelstva byla zvolena na post primátora žena Mgr. Et Mgr. Pavlína Springerová, Ph.D. Stala se tak první primátorkou v Hradci Králové. Byla zvolena za stranu Hradecký demokratický klub (HDK). Zajímavá informace je, že p. Springerová zastávala funkci děkana na Filozofické fakultě Univerzity v Hradci Králové a později také byla prorektorkou Univerzity Hradec Králové. [48]
Obsazení mandátů v radě obce (stranická příslušnost) od roku 1990.
Rada města je volena zastupitelstvem Hradce králové. Rada má 11 členů, z toho jeden je primátor města, 4 náměstkové primátora a dalších 6 radních. [38]
Složení rady města ve volebním období 1990 - 1994:
|
Složení rady ve volebním období 1994 – 1998
|
primátor: Ing. Martin Dvořák (HDK-OF) radní: Václav Záruba (HDK-SZ) radní: MUDr. Emil Jaroš (HDK-OF) radní: Ing. Augustin Čermák (HDK-OF) radní: Ing. Jan Doskočil (HDK-OF) radní: Bořek Málek (HDK-ČSS) radní: RNDr. Petr Žďánský (HDK-ČSS) radní: MUDr. Jaroslav Tejral, CSc. (HDK-OF) radní: Ing. Pavel Pavliš (SpHK-KDS) radní: Ing. Petr Hylmar (SpHK-KDS)
|
primátor: Ing. Martin Dvořák (ODA) do 1. 9. 1998 primátor: Ing. Jan Doskočil (ODA) od 14. 9. 1998 náměstek primátora: Ing. Jan Doskočil (ODA) náměstek primátora: Ing. Oldřich Teuchman (ČSSD) náměstek primátora: Ing. Miroslav Zbudil (DEU) radní: MUDr. Jan Čáp, CSc. (KDS) radní: František Čáslavský (ČSSD) radní: Ing. Pavla Finfrlová (ODS) radní: PharmDr. Jiří Sova (SD-OH) radní: MUDr. Jaroslav Tejral, CSc. (ODA) radní: Ing. Oldřich Vlasák (ODS) radní: RNDr. Petr Žďánský (ČSSD) |
Složení rady ve volebním období 1998 – 2002
|
Složení rady ve volebním období 2002 – 2006
|
primátor: Ing. Oldřich Vlasák (ODS) náměstek primátora: Ing. Bedřich Koros (ODS) náměstek primátora: Ing. Josef Potoček (KDU-ČSL) náměstek primátora: Ing. Alois Tuháček (ČSSD) radní: Ing. Otakar Divíšek (ODS) radní: Ing. Alois Havrda (KSČM) radní: Ing. Boris Herman (ODS) radní: Ing. David Kafka (ODS) radní: prof. RNDr. PhDr. Zdeněk Půlpán, CSc. (KDU-ČSL) radní: Ladislav Škorpil (NEZ) radní: Ing. arch. Zdeněk Vašata (ČSSD)
|
primátor: Ing. Oldřich Vlasák (ODS) do 25. 10. 2004 primátor: Ing. Otakar Divíšek (ODS) od 26. 10. 2004 náměstek primátora: Ing. Otakar Divíšek (ODS) do 25. 10. 2004 náměstek primátora: Ing. Josef Malíř (VPM) náměstek primátora: Ing. Martin Soukup (ODS) náměstek primátora: Ing. Alois Tuháček (ČSSD) radní: Ing. Jan Doskočil (VPM) radní: MUDr. Zdeněk Fink (HDK) radní: Ing. Boris Herman (ODS) radní: Ing. Rostislav Jireš (ČSSD) radní: Ing. Josef Potoček (KDU-ČSL) radní: JUDr. Jiří Všetečka (VPM) radní: Ing. Pavla Finfrlová (ODS) od 26. 10. 2004 |
Složení rady ve volebním období 2006 – 2010 |
Složení rady ve volebním období 2010 – 2014 |
primátor: Ing. Otakar Divíšek (ODS) náměstek primátora: Ing. Pavla Finfrlová (ODS) náměstek primátora: Ing. Boris Herman (ODS) do 22. 2. 2010 náměstek primátora: Ing. Josef Malíř (VPM) náměstek primátora: Ing. Martin Soukup (ODS) radní: MUDr. Zdeněk Fink (HDK) radní: MUDr. Emil Jaroš, Ph.D. (ODS) radní: Ing. Rostislav Jireš (ČSSD) do 6. 3. 2007 radní: Mgr. Naďa Štěrbová (ODS) od 27. 3. 2007 radní: Mgr. Vladimír Springer (HDK) radní: JUDr. Pavel Staněk (ODS) radní: doc. Ing. arch. Vladimíra Šilhánková, Ph.D. |
primátor: MUDr. Zdeněk Fink (HDK) náměstek primátora: Ing. Martin Soukup (ODS) náměstek primátora: PaedDr. Jindřich Vedlich, Ph.D. (TOP 09) náměstek primátora: prof. MgA. Josef Krofta (VPM) náměstek primátora: Bc. Leoš Kučera (DVH) do 30. 9. 2011 náměstek primátora: Ing. Anna Maclová (DVH) od 25. 10. 2011 radní: Mgr. Lenka Jaklová (TOP 09) do 29. 4. 2014 radní: MUDr. Jan Michálek (ODS) radní: Ing. Richard Nádvorník (TOP 09) do 29. 4. 2014 radní: Mgr. Vladimír Springer (HDK) radní: doc. Ing. arch. Vladimíra Šilhánková, Ph.D. (VPM) radní: Mgr. Naďa Štěrbová (ODS) |
Složení rady ve volebním období 2014 – 2018 |
Složení rady ve volebním období 2018 – 2022 |
primátor: MUDr. Zdeněk Fink (HDK) 1. náměstek primátora pro oblast školství, sportu a životního prostředí: Milan Jaroš (ČSSD) 2. náměstek primátora pro oblast správy majetku města a městských organizací: PhDr. Romana Lišková (HDK) náměstek primátora pro oblast sociálních věcí, zdravotnictví, kultury a cestovního ruchu: Ing. Anna Maclová (KPH) náměstek primátora pro oblast rozvoje města: PaedDr. Jindřich Vedlich, Ph.D. (TOP 09) radní: Ing. Rostislav Jireš (ČSSD) radní: Vladimír Lesák (ČSSD) radní: Ing. Milan Sommer (TOP 09) radní: Mgr. Vladimír Springer (HDK) radní: Ladislav Škorpil (HDK) radní: JUDr. Arnošt Urban (HDK) |
primátor: prof. PharmDr. Alexandr Hrabálek, CSc. (bez politické příslušnosti, zvolen za ODS) 1. náměstkyně primátora: Ing. Monika Štayrová (ANO 2011) 2. náměstek primátora: Mgr. Martin Hanousek (ZPH, SZ) do 23. 2. 2021 náměstek primátora: Ing. Bc. Jiří Bláha (ODS) náměstkyně primátora: JUDr. Věra Pourová (ANO 2011) do 31. 12. 2020 radní: Jiří Langer (ANO 2011) radní: Pavel Marek (ANO 2011) radní: Bc. Michal Moravec (ODS) radní: Andrea Turková (ANO 2011) radní: Ing. Oldřich Vlasák (ODS) radní: Ing. Adam Záruba (ZPH, SZ) |
Složení rady ve volebním období 2022 – 2026 |
|
Primátorka Pavlína Springerová (HDK) 1. náměstek primátorky: Miroslav Hloušek (ODS) 2. náměstek primátorky: Lukáš Řádek (TOP 09) 3. náměstek primátorky: Pavel Vrbický (Piráti) náměstkyně primátorky: Ilona Dvořáková (RH) náměstek primátorky: Adam Záruba (ZPH a Zelení) radní: Aleš Dohnal (Piráti) radní: Jan Holásek (RH) radní: Alexandr Hrabálek (ODS) radní: Arnošt Urban (HDK) radní: Oldřich Vlasák (ODS) |
Nástin témat v kampaních v roce 2022
- Oprava třídy E. Beneše
- Oprava velkého náměstí a řešení parkování
- Využití letiště
- Chátrající budovy
- Dopravní situace spojená s výstavbou obchodní zóny Nová Zelená
Témata projednávána zastupitelstvem v aktuálním funkčním období
Aktuální funkční období zastupitelstva Hradce Králové probíhá od listopadu roku 2022. Proběhlo tedy zatím pouze pět běžných zasedání, to nejaktuálnější se uskutečnilo 28. 3. 2023. Nyní si rozebereme každé z těchto zasedání zvlášť a podíváme se na nejdůležitější a nejzajímavější body, které byly projednávány.
V listopadu roku 2022 se zastupitelstvo zajímalo především o změny v rozpočtu. V tomto případě šlo zejména o jeho navýšení pro mateřskou školu Sluníčko a odbor školství a volnočasových aktivit dětí a mládeže. Byly projednány návrhy na uzavření veřejnoprávních smluv mezi Hradcem Králové a obcemi Černilov, Stěžery a Předměřice nad Labem, týkající se zajištění činnosti městské policie Hradce Králové v těchto obcích. Všechny tyto návrhy byly následně také schváleny. Co se týče správy majetku, zastupitelstvo se zabývalo nakládáním s nebytovými prostory, konkrétně se snižováním nájmů v ulici Gočárova třída. V listopadu byla schválena také jedna z investic týkající se probíhající výstavby multifunkčního fotbalového stadionu ležícím v městské čtvrti Malšovice. [30]
V prosinci byly samozřejmě navrženy termíny zasedání zastupitelstva města pro rok 2023 a byly stanoveny úkoly pro primátorku v rámci celého jejího volebního období. Byli zvoleni její zástupci a následně projednán a schválen návrh rozpočtu na následující rok současně s výhledy rozpočtu na roky 2024 a 2025 s ohledem na příjmy, výdaje i finanční rezervy města. Opět byl změněn rozpočet pro MŠ Sluníčko, stejně jako v předchozím měsíci. Byly projednávány dotace na podporu sportu, rozvoj a údržbu sportovišť a multifunkční rekreační infrastruktury. Další dotace se týkaly například podpory péče o životní prostředí, ekologických projektů, nebo kina Bio Central za účelem výměny opon. Mezi prosincové investice můžeme zařadit například obnovu budovy magistrátu města a jeho plánovanou zelenou střechu, zadávání veřejných zakázek na inteligentní dopravní systém a pokračování rekonstrukce kanoistické loděnice na Orlici. [30]
První zasedání letošního roku proběhlo 24. ledna. Byly zřízeny komise rady města a výborů zastupitelstva a byl podán návrh obecně závazné vyhlášky města, která měnila přechozí vyhlášku č. 1/2020. Tato vyhláška stanovuje školské obvody základních škol zřízených městem. Zastupitelstvo se také seznámilo s peticí za zkvalitnění služeb útulku pro opuštěná zvířata. Tato petice požaduje zjednodušení postupu přijímání nalezených zvířat, zpřísnění transparentnosti fungování útulku a zřízení kastračního programu, který by motivoval občany k nemnožení zvířat. Zastupitelstvo se zabývalo dotacemi na činnost kulturních organizací a investicemi týkajících se modernizace učeben na ZŠ Úprkova a dlouho plánované rekonstrukce křižovatky Mileta, která se nachází jen několik stovek metrů od fakultní nemocnice či studijní a vědecké knihovny. [30]
V únoru byl vznesen návrh na ocenění nejúspěšnějších sportovců a byly poskytnuty dotace na vrcholový a výkonnostní sport a sportovní akce. Zastupitelstvo se seznámilo se dvěma různými peticemi. První z nich se týkala zachování bezbariérové prodejny pečiva a lahůdek nacházející se v městské čtvrti Nový Hradec Králové. V dané lokalitě se jiná bezbariérová prodejna pečiva nenachází a pro obyvatele by se tedy jednalo o velkou ztrátu. Požadují tedy především snížení ceny za pronájem prodejny. Druhá petice požaduje zachování historického areálu bývalých ústředních jatek na Pražském Předměstí. Dle autora petice se jedná o historicky a architektonicky cenný areál vzhledem k tomu, že se jedná o stavby z období první republiky. Následně se zastupitelstvo zabývalo schválením strategického plánu rozvoje města až do roku 2040, kterému se budeme detailně věnovat později. Únorové investice se týkaly opět především multifunkčního stadionu, tentokrát konkrétně skyboxů, ubytování, gastro provozu a osvětlení. Byly také schváleny některé dodatky ke smlouvám o stavbě lávky přes Labe u kongresového centra Aldis. [30]
Na zatím nejaktuálnějším březnovém zasedání jsme se opět mohli setkat s dotačními programy na vrcholové a výkonnostní sporty a provoz sportovních organizací a byl podán návrh na ocenění Talent královéhradecké kultury 2022. Byla podána žádost o prodloužení termínu realizace zmiňované výměny opon v kině Bio Central, která byla také schválena. Investiční akce zastupitelstvo schválilo pro taktéž již zmíněný inteligentní dopravní systém a rekonstruovanou kanoistickou loděnici na Orlici. V neposlední řadě se projednávaly další investice pro multifunkční fotbalový stadion. [30]
Postoje jednotlivých stran k vybraným tématům
Průběh hlasování o jednotlivých tématech je k dispozici pouze z měsíců prosinec, leden a únor. Březnové hlasování zatím nebylo na stránkách města zveřejněno. Podíváme se tedy na postoje stran ve zmíněných třech měsících. Zastupitelstvo města Hradec Králové se ve většině případů na rozhodnutích jednohlasně shodne, najdeme tedy pouze několik výjimek.
Na prosincovém zasedání jsme prozatím mohli vidět nejvyšší počet neshod. Zastupitelstvo muselo dvakrát projednávat termíny zasedání na rok 2023, jelikož u prvního návrhu hlasovalo 15 zastupitelů pro a 15 proti. Návrhy se nezamlouvaly stranám TOP09, Piráti a Rozvíjíme Hradec. Druhý návrh termínů byl již schválen i přes nesouhlas strany ANO 2011. Co se týče úkolů pro primátorku Pavlínu Springerovou, pouze SPD hlasovalo proti. Návrh byl tedy schválen. Velmi podobnou situaci můžeme pozorovat i u návrhu rozpočtu města na rok 2023, kde nesouhlasí opět pouze SPD. Stejně tak tomu bylo i u plánované obnovy budovy magistrátu města. Posledním bodem zasedání, u kterého nedošlo k jednohlasné shodě, se stala investice do inteligentního dopravního systému. V tomto případě se všichni členové SPD zdrželi hlasování stejně jako většina zastupitelů za hnutí ANO 2011.
Lednové zasedání zastupitelstva probíhalo naprosto bez komplikací. Všechny projednávané návrhy byly jednohlasně schváleny, a to včetně zřizování komisí, dotací pro kulturní akce a renovaci tříd ZŠ Úprkova i investičních akcí na rekonstrukci křižovatky Mileta.
Ani v únoru nedošlo k mnoha neshodám. Jednohlasně schváleny byly návrhy ocenění sportovců, plán rozvoje města do roku 2040 a většina dalších investic na stavbu multifunkčního fotbalového stadionu v Malšovicích. Výjimkou se stal návrh na náladové osvětlení stadionu a vybavení skyboxů, který byl naopak jednohlasně zamítnut. U investic na lávku přes Labe u kongresového centra Aldis jsme se setkali s nesouhlasem hnutí ANO, návrh byl však přesto schválen. [30]
Opakovaně řešená témata s přesahem přes aktuální funkční období zastupitelstva
Vzhledem k velikosti a rozpočtu Hradce Králové je zde hned několik aktuálních témat, která se řeší mnoho let. Kromě běžně projednávaných záležitostí, kterými je například správa majetku města, žádosti o dotace nebo úpravy rozpočtu a menší investice, jsme vybrali některá zajímavější témata, která nyní rozebereme více do detailů.
Jedním z těchto témat je nově dokončená kanoistická loděnice na Orlici. Původní stavba pocházela z období první republiky. Vzhledem k jejímu stavu se však začala stávat téměř nepoužitelnou, a tak bylo rozhodnuto o její likvidaci a následné stavbě nové loděnice, která byla započata v létě roku 2022. Náklady na projekt dosáhly přes 28 000 000 korun. Nová stavba obsahuje sklad s prostorem pro 150 lodí a zázemí pro sportovce, kterými mohou být nejen vodáci, ale také otužilci. Loděnice navíc bude k dispozici i hradeckým školám pro tematickou výuku. Samotná stavba včetně posilovny a sauny byla dokončena v březnu 2023, stále se však pracuje na venkovních prostorech, které mají obsahovat například volejbalové a nohejbalové hřiště. Po dokončení by měl být areál přístupný veřejnosti. [31]
Velmi kontroverzní se stala stavba lávky přes Labe v lokalitě Aldis. První návrhy na stavbu se objevily už v roce 2003, je tomu tedy již 20 let, co se toto téma řeší. Od roku 2021 je však více aktuální než dříve. V září zmíněného roku byla započata stavba přes řeku, která byla dokončena před několika týdny v únoru 2023. Původní odhady ceny se pohybovaly mezi 30 a 40 miliony, celková částka se však postupně vyšplhala až na 175 milionů korun. Jedná se tedy o nejdražší podobnou stavbu v České republice vzhledem k tomu, že jeden metr lávky vychází na cca 1,7 milionů. Cenu město vysvětluje použitím vysokopevnostního betonu, který by měl výrazně zvyšovat životnost stavby, výměnu původně navrženého zábradlí za bezpečnější alternativu, nebo také rostoucí inflací. Kontroverze se však nevztahují pouze k ceně stavby, ale také k dalším problémům, které provázejí projekt od samého počátku až do současnosti. Se zahájením stavby lávky měli problémy například ochránci přírody, kteří měli starost o zachování památného stromu, který stával pouhých pár metrů od místa, kde se dnes lávka nachází. Strom však nakonec uhynul, a tak byl odstraněn a přestal stavbě bránit. Obavy vznesli také ornitologové. Další spory probíhaly o vítězný architektonický návrh. Po otevření lávky veřejnosti na počátku března se začaly vyskytovat další problémy, například kluzký povrch mostu, který v nepříznivém počasí brání bezpečnému přecházení. [32, 33]
Dalším opakovaně řešeným tématem je stavba nového multifunkčního fotbalového stadionu v městské čtvrti Malšovice. První návrhy na tuto stavbu se objevily už před čtyřiceti lety a základní kámen byl slavnostně položen 22. 2. 2022. Cena stadionu by se měla pohybovat okolo 600 milionů korun. Dokončení prací se očekává v červnu letošního roku. Také tento projekt se ve svém průběhu setkal s mnohými kontroverzemi. Největší z nich se pravděpodobně stala takzvaná lízátka, která byla součástí původního fotbalového stadionu a jsou považována za jeden ze symbolů města již od 70. let. Tyto osvětlovací stožáry měly být společně s celým starým stadionem odstraněny a nahrazeny modernějším způsobem osvětlení. Občané města se však nechtěli se ztrátou symbolu smířit a po několika peticích byla lízátka zrenovována a navrácena na své původní místo. Druhou kontroverzí spojenou se stadionem se stal budoucí provozovatel areálu. Vzhledem k velmi vysokým nákladům o provoz není příliš velký zájem. Zodpovědnost tedy pravděpodobně padne na ramena samotného fotbalového klubu. [34, 35]
Od roku 2020 se v Hradci Králové buduje inteligentní dopravní systém (IDS). Náklady přesáhly 190 milionů korun. Systém byl v testovacím provozu od ledna do března 2023 a naplno bude spuštěn v polovině dubna tohoto roku. Systém je mimo jiné schopný sběru dat například o kolonách či dopravních přestupcích, a to pomocí kamer umístěných v blízkosti semaforů na více než třiceti hradeckých křižovatkách. Projekt by měl napomoci řízení provozu s ohledem na pěší, vozy MHD a v budoucnosti i na záchranné složky. Vozy MHD budou přímo propojeny s tímto systémem tak, aby pro ně semafory zajistily zelenou vlnu. Mělo by se tak zabránit zpožděným příjezdům a dalším komplikacím v provozu, například tvoření dlouhých kolon na hradeckém okruhu. [36]
Posledním tématem, které si rozebereme do podrobnějších detailů je plánovaná přestavba křižovatky Mileta nedaleko fakultní nemocnice. Jde o nejvytíženější křižovatku v celém kraji a její nutná přestavba je často zmiňovanou otázkou již od roku 2010, kdy se začalo pracovat na první verzi projektu, která však byla později nahrazena jiným návrhem. Začátek stavby byl již několikrát odložen kvůli nejrůznějším komplikacím. Například šlo o již zmíněnou výměnu celého projektu, problémy s pozemky či snaha o připojení fakultní nemocnice. Nyní se začátek stavby plánuje na září letošního roku. [37]
Vize a plány
Vize a plány města jsou shrnuty ve Strategickém plánu rozvoje města Hradec Králové do roku 2040. Tento plán byl připravován od listopadu 2021, projednán v průběhu roku 2022 a schválen potom v únoru 2023. [49]
Plán jako takový staví na základních geografických, demografických a ekonomických determinantech města. Vizí plánu je: “Zdravé srdce republiky, bezpečné, dynamicky pulzující univerzitní město ve středoevropském prostoru poskytující vysokou kvalitu života s bohatou nabídkou kultury, sportu a zeleně.” [49]
Metaforický odkaz na zdravé srdce republiky vychází dle stručné brožury z polohy ČR v centru Evropy, ale také z polohy města ve středu ČR a zároveň výhodě díky dálnici D11. [50] Jakkoli v tomto můžeme chápat jisté nadsazení, s charakteristikou polohy ve středu ČR není možné zcela souhlasit vzhledem k relativní blízkosti Polska. To může mít potenciálně negativní vliv na pracovní místa v Hradci Králové za předpokladu, že město nebude toto brát v potaz.
Na přípravě dokumentu se podílelo 5 pracovních skupin, které se sestávaly z odborníků na příslušné oblasti. Základních 5 strategických cílů je posléze rozvíjeno prioritami pro každý z nich a následně jsou uvedeny příklady v rámci příslušných priorit. Konkrétně jde o:
1. Konkurenceschopné město
1A: Podnikání, věda, výzkum a inovace
1B : Cestovní ruch
2. Zdravé a soudržné město
2A: Vzdělávání a školství
2B: Kultura, sport a další volnočasové aktivity
2C: Sociální oblast a zdraví obyvatel
2D: Bezpečnost obyvatel
3. Chytré město s efektivní infrastrukturou
3A: Dopravní infrastruktura
3B: Technická infrastruktura a odpadové hospodářství
4. Město pro život
4A: Urbanismus a fyzický prostor
4B: Bydlení
4C: Životní prostředí
5. Dobře řízené město
5A: Výkon veřejné správy a komunikace s občany města
5B: Spolupráce v rámci aglomerace a kraje
5C: Spolupráce s městy v zahraničí i ČR [50]
Jako indikátory úspěšnosti strategického plánu poslouží městu 9 oblastí. Ty reflektují dlouhodobé nedostatky, kterými město trpí.
První se týká demografie. V tomto směru je Hradec Králové, stejně jako řada dalších měst ovlivněn stěhováním obyvatel do menších sídel v okolí města. Je zmíněn negativní trend ve smyslu poklesu populační váhy statutárního města z 68 % v roce 2001 na 63 % v roce 2021. [51] Jako cíle v oblasti demografie tak plán uvádí jednak pozitivní migrační saldo obyvatel a dále růst počtu mladých a vzdělaných obyvatel. [50]
Dalším ukazatelem má být bydlení. Stručná varianta plánu omezuje v podstatě jen na velmi obecné proklamace ohledně systému dostupného bydlení a zrychlení výstavby. [50] Pokud jde o popis v podrobné verzi, ten je na poměry “podrobné verze” stále poněkud obecný – hovoří o průřezové bytové politice, koordinaci, dostatečné kapacitě bytového fondu v zájmu zajištění dostupného bydlení pro mladé lidi či podpora angažmá veřejnosti. Ze série uvedených bodů je patrně nejkonkrétnější ten, který se týká vytvoření webu, který bude přehledně informovat o možnostech bydlení v Hradci Králové. Ostatní body se týkají například pravidelných setkání vlastníků bytového fondu, poradenství v oblasti dotací a bydlení, stanovování lokalit pro výstavbu či pravidel pro spoluúčast investorů. [51] Nic z toho však nelze vnímat jako novum. Není zde zamýšleno kritizovat obecně známé postupy, naskýtá se ale otázka, zda zmíněné body mohou dlouhodobě vyřešit potíže s dostupností bydlení.
Ukazatel týkající se ekonomiky je již konkrétnější. Jde v něm o růst počtu pracovních míst s přidanou hodnotou a výstavbu ekonomické zóny letiště. [50] Zároveň propojuje vícero aspektů. Jde o využití potenciálu Univerzity Hradce Králové, Lékařské fakulty UK v Hradci Králové a předních podniků ve městě (ARROW International, Trelleborg Bohemia), podporu rozvoje nových průmyslových zón a udržet tak do budoucna výhodu města v podobě nízké nezaměstnanosti i oproti celorepublikovému průměru. V souvislosti se zázemím zaměřením zejména na oblast biomedicíny a IT chce město zdůrazňuje existenci Technologického Centra Hradec Králové z. ú., agentury CzechInvest a dvou center pro transfer technologií. Technologické centrum chce poté dále rozvíjet. [51] Mimo toto zařadilo město do aktivit s tímto ukazatelem rovněž oceňování firem přispívajících k rozvoji města, blíže nespecifikovanou elektronickou platformu mezi školami a podniky nebo vyhodnocování ekonomiky. [51]
Velmi konkrétním ukazatelem je oblast dopravy. Stručná varianta se v tomto případě výrazně neodlišuje od podrobné varianty. Město chce dokončit dopravní infrastrukturu – severní tangentu, jižní spojku, jižní propojení, modernizovat a zdvoukolejnit železniční tratě, podpořit výstavbu vysokorychlostních tratí. Poslední dva uvedené body zřejmě souvisejí s nedostačující současnou infrastrukturou v oblasti vlakové dopravy, kde existuje značná asymetrie mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. [50, 51]
Ukazatel spojený se životním prostředím silně souvisí bydlením – shoduje se bod týkající se dostupného bydlení pro mladé. Pozitivně lze jednoznačně hodnotit snahu snížit vizuální smog. Za pozitivní lze rozhodně pokládat stavění protihlukových stěn a použití protihlukového asfaltu. [51]
Ukazatel ohledně dětí a rodiny více či méně kombinuje doposud zmíněné. Specificky je zohledňována kultura a sport. Hradec Králové může využít potenciálu v podobě divadel, kin a sportovních areálů. Cílem je pak zabezpečit jejich další rozvoj. Současné kapacity základních a středních škol jsou hodnoceny jako dostatečné. [51]
Pro ukazatel zabývajícím se seniory a sociálně slabými bude klíčové navýšit kapacity pobytových služeb a připravit se na nárůst v seniorské skupině. Zmíněna je aktivní podpora vitálních seniorů, kdy se město snaží podporovat jejich kulturní, sportovní a další vyžití. V tom hodlá i nadále pokračovat. V případě sociálně slabých a problémových rodin s dětmi jde dostatečnou kapacitu sociálních služeb a individuální práci. Je pozitivní, že město toto reflektuje a hodlá v tom dlouhodobě pokračovat. [51]
Ukazatelem pro kulturu a sport má být zvýšení návštěvnosti rozličných kulturních akcí, vyšší využívanost městského prostoru pro kulturní vyžití a navýšení počtu sportovišť a zlepšení jejich stavu po technické stránce. [50] Stran kultury je nabídka ve městě široká – je možné zmínit Klicperovo divadlo, Divadlo Drak, Hradeckou kulturní a vzdělávací společnost, Kongresové centrum Aldis či Letní kino Širák. Město se odkazuje na vysokou spokojenost obyvatel s kulturními akcemi, která dosahuje 94,1 %. [51] V plánu je také přirozeně kladen důraz na výdaje na kulturu, které se dlouhodobě průměrně pohybují okolo 2 mil. Kč a jsou tak 3. nejvyšší po Olomouci a Plzni. [51]
Sportem se zabývá podrobně Koncepce rozvoje a podpory sportu v Hradci Králové na období 2013–2023. Její aktualizace byla schválena v dubnu roku 2021. Je tvořena několika pilíři, které kladou důraz na dostupnost sportu pro všechny, sport pro děti a mládež a potom vrcholový sport. [52] Po stránce sportu se město chlubí aquaparkem, plaveckým bazénem nebo ČPP Arénou. Velmi důležitou roli má hrát Multifunkční fotbalový stadion splňující certifikaci UEFA 4. Ten představuje největší investici v novodobé historii Hradce Králové a jeho dokončení se předpokládá na červen 2023. Současně ale plán reflektuje nedostačující kapacitu plaveckého bazénu a technický stav některých hřišť a tělocvičen. Investice do sportu bude nicméně vzhledem ke zmíněným nedostatkům zřejmě nutno navýšit, neboť v roce 2019 byly nižší o 2 % v porovnání s oblastí kultury. [51]
Posledním ukazatelem je cestovní ruch. Zde chce město zvýšit počet návštěvníků a dobu jejich pobytu. (Strategický plán rozvoje města Hradce Králové do roku 2040 - stručná brožura 2023, 4) Zde jde skutečně o velmi obecnou proklamaci a není reálné, aby turismus byl Hradec Králové dlouhodobě významnějším zdrojem příjmů. Jednoduše zde přes veškeré vyžití není jednoznačná dominanta, která by turisty dokázala přitáhnout, rozhodně ne na delší dobu. Podpora cestovního ruchu je nevýrazná. Jak je v plánu zmíněno, plynulo na něj mezi lety 2016 a 2021 průměrně pouze 0,21 % z rozpočtu. [51]
Je podstatné zmínit, že plán klade důraz i na spolupráci s ostatními městy, jmenovitě hlavně s Pardubicemi. Zde se tedy nabízí možnost “otupit” určité třecí plochy mezi těmito městy. Dále hodlá Hradec Králové spolupracovat také s různými partnerskými městy v Evropě a realizovat společné akce (Alessandria, Arnhem, Giessen, Metz, Wroclaw...). [51] Financování realizace jednotlivých projektů plán předpokládá zejména z rozpočtu města, dotací a krajského rozpočtu. [51]
Rozpočet
Návrh rozpočtu statutárního města Hradec Králové na rok 2023 byl schválen 13. 12. 2022. Pro jeho schválení se vyslovilo 29 zastupitelů ze 33. Nepodpořili jej 3 zastupitelé za hnutí SPD a zastupitelka a bývalá náměstkyně primátora Monika Štayrová z hnutí ANO 2011. Zastupitelka považuje 20% růst příjmů za přehnaný. Argumentuje předpokládaným růstem příjmů Královéhradeckého kraje, který je očekáván okolo 13 %. Na rozdíl od zastupitelů z SPD se však nevyslovila proti návrhu rozpočtu, pouze se hlasování zdržela. Primátorka Špringerová z Hradeckého demokratického klubu nicméně věří ve správný odhad této hodnoty růstu příjmů. Argumentace se v tomto případě dotýká meziročního srovnání, kdy se podařilo na výnosech vybrat o 200 mil. Kč více. Její stranický kolega a radní pro zdravotnictví Zdeněk Fink je s rozpočtem zejména pro oblast své působnosti spokojen. [53]
Na rok 2023 je plánován schodek 174 mil. Kč. Na jeho financování hodlá Hradec Králové využít jednak ušetřené finance z minulých let, a pak také 90 mil. Kč z úvěru ve výši 400 mil. Kč. [54]
Rozpočet města počítá s předpokládanými celkovými příjmy ve výši 2,71 mld. Kč. v případě celkových výdajů by mělo jít o částku 2,88 mld. Kč. Ve schválené rozpočtové rezervě má být k dispozici 45,5 mil. Kč. Formou dalších 20 mil. Kč jakožto účelové rezervy je reflektován současný i pravděpodobný budoucí nárůst cen energií. [54]
Největší podíl na struktuře příjmů mají příjmy daňové. Jejich předpokládaný součet činí 2,2 mld. Kč. Oproti rozpočtu z roku 2022 tak by tak mělo jít o 15,7% nárůst. Zmínit je nutné také daně z příjmů fyzických osob a daň z příjmů právnických osob. První jmenovaná má v roce 2023 narůst ze 309,8 mil Kč o 32,3 % na 409,8 mil. Kč. Ve druhém případě je předpokládán 18,2% nárůst ze 406 mil. Kč na 480 mil. Kč (všechny hodnoty jsou zaokrouhleny). Podstatnou složku daňových příjmů tvoří dále ostatní daně dle zákona 243/2000 Sb. - DPH a daň z nemovitosti, jejichž součet je 1,2 mld. Kč, což značí mírný nárůst oproti rozpočtu z roku 2022. Další částí jsou příjmy nedaňové. Ty v souhrnu tvoří téměř 239 mil. Kč a opět je zde mírný nárůst ve srovnání s rokem 2022 o přibližně 4 mil. Kč. Lze mezi ně zařadit příjmy z pronájmu bytového fondu, z pronájmu nebytového fondu a pozemků, z pronájmu majetku městským organizacím, z úroků a finančního majetku, přijaté sankční platby v rámci příslušných odborů, příjmy z poskytování služeb, přijaté pojistné náhrady aj. Kapitálové příjmy by neměly ze své podstaty tvořit významnou část celkových příjmů města. Jde o příjmy z prodeje nemovitého majetku, příjmy z prodeje ostatního dlouhodobého majetku, přijaté dary a příspěvky na pořízení dlouhodobého majetku. Souhrnné dotace jsou očekávány ve stejné výši jako v roce 2022, celkem téměř 96 mil. Kč. [54, 55]
Celkové výdaje mají tvořit zaokrouhleně 2,89 mld. Kč. Jeho značnou část tvoří investice, které však mají v porovnání s rokem 2022 klesnout o 176 mil. Kč na 523 mil. Kč. Toto je poněkud znepokojivý vývoj, jakkoli lze argumentovat zvýšenými náklady zejména v oblasti energií. Ve výdajích se nicméně zejména počítá s dokončením fotbalového stadionu, který je pro Hradec Králové velmi podstatný i z pohledu strategického plánu do roku 2040. Celková hodnota této investice bude 631 mil. Kč bez DPH. Po 30 mil. Kč bude vloženo do probíhajících rekonstrukcí ZŠ Střezina a ZŠ Úprkova. Pro přestavbu křižovatky Mileta je vyhrazeno 20 mil. Kč a více než 37 mil. Kč zahrne investice do vybudování metropolitní hlasové a datové sítě. Vlastní výdaje jsou relativně rovnoměrně rozprostřeny mezi odbory. Z výdajů je také důležité zmínit dotace na provoz MHD. Tato položka bude znamenat 380 mil. Kč a představuje značný nárůst o 49 mil. Kč v komparaci s rokem 2022. [54, 55, 56]
Z uvedeného vyplývá, že rozpočet je sestaven kvalitně a v odpovídající míře reflektuje, alespoň v současnosti, dlouhodobý plán města. Jakkoli je to vzhledem
k vývoji situace v ČR a ve světě pochopitelné, pokles investic je v každém případě znepokojivým aspektem rozpočtu.
Závěr
Práce analyzovala a identifikovala klíčové aspekty statutárního města Hradec Králové. Za předpokladu, že se stejně jako ostatní města v ČR dokáže ustát dlouhodobé (spíše) negativní demografické charakteristiky, lze předpokládat značný potenciál pro rozvoj. Zejména strategický plán je pro to až na občas přespřílišnou neurčitost dobře připraven.
Zdroje:
[1] Základní informace o městě: Hradec Králové. Hradec Králové: Titulní stránka [online]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/zakladni%2Dinformace%2Do%2Dmeste/ms-1150/p1=1150
[2] Ministerstvo vnitra České republiky. Úvodní strana - Ministerstvo vnitra České republiky [online]. Copyright © 2023 Ministerstvo vnitra České republiky, všechna práva vyhrazena [cit. 07.04.2023]. Dostupné z: https://www.mvcr.cz/ministerstvo-vnitra-ceske-republiky.aspx
[3] #VisitCzechRepublic. [online]. Copyright © 2023 CzechTourism [cit. 07.04.2023]. Dostupné z: https://www.visitczechrepublic.com/en-US
[4] Královéhradecký kraj | Královéhradecký kraj. Královéhradecký kraj - vstupní stránka [online]. Copyright © 2018 Královéhradecký kraj [cit. 07.04.2023]. Dostupné z: https://www.kr-kralovehradecky.cz/cz/kraj-volene-organy/kralovehradecky-kraj/statisticke-udaje-108/
[5] Český statistický úřad | ČSÚ. Český statistický úřad | ČSÚ [online]. Dostupné z: https://www.czso.cz
[6] Historie. Turistické informační centrum Hradec Králové [online]. Copyright © 2020 [cit. 07.04.2023]. Dostupné z: https://www.hkinfo.cz/o-meste/historie.html
[7] Zastupitelstvo města: Hradec Králové. Hradec Králové: Titulní stránka [online]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/zastupitelstvo-mesta/ds-1900
[8] Výbory zastupitelstva. Hradec Králové oficiální web [online]. [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/vybory-zastupitelstva/ds-1902
[9] Finanční výbor: Hradec Králové. Hradec Králové: Titulní stránka [online]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/financni-vybor/ds-1908/archiv=0
[10] Kontrolní výbor: Hradec Králové. Hradec Králové: Titulní stránka [online]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/kontrolni-vybor/ds-1904/archiv=0
[11] Výbor pro územní plánování, rozvoj a investice města: Hradec Králové. Hradec Králové: Titulní stránka [online]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/vybor-pro-uzemni-planovani-rozvoj-a-investice-mesta/ds-1903/archiv=0
[12] Komise rady, Hradec Králové [online]. [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/komise/ds-2627
[13] Magistrát města Hradec Králové [online]. [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/popis-cinnosti/ds-2157/p1=22655
[14] Kancelář primátorky - popis činnosti [online]. [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/popis-cinnosti/d-62597/p1=19457
[15] Odbor interního auditu a kontroly - popis činnosti [online]. [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/popis-cinnosti/d-62598/p1=19458
[16] Odbor krizového řízení - popis činnosti [online]. [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/popis-cinnosti/d-62593/p1=19451
[17] Odbor školství a volnočasových aktivit dětí a mládeže [online]. [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/popis-cinnosti/d-62608/p1=19472
[18] Městská policie - popis činnosti [online]. [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/popis-cinnosti/d-62600/p1=19460
[19] Odbor ekonomický - popis činnosti [online]. [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/popis-cinnosti/d-62599/p1=19459
[20] Odbor rozvoje města - popis činnosti [online]. [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/popis-cinnosti/d-62607/p1=19467
[21] Odbor dotací - popis činnosti [online]. [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/popis-cinnosti/d-68078/p1=25889
[22] Investiční odbor - popis činnosti [online]. [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/popis-cinnosti/d-62606/p1=19466
[23] Odbor stavební - popis činnosti [online]. [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/popis-cinnosti/d-62604/p1=19464
[24] Odbor kultury, sportu a cestovního ruchu - popis činnosti [online]. [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/popis-cinnosti/d-62603/p1=19463
[25] Odbor hlavního architekta - popis činnosti [online]. [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/popis-cinnosti/d-62605/p1=19465
[26] Odbor životního prostředí - popis činnosti [online]. [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/popis-cinnosti/d-62612/p1=19475
[27] Odbory magistrátu [online]. [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/odbory-magistratu/d-67356/p1=1160
[28] Úřady, instituce a státní orgány v Hradci Králové. HKCITY: HKCITY [online]. Dostupné z: https://www.hkcity.cz/informace-o-meste-hradec-kralove/urady-instituce/
[29] SO ORP Hradec Králové [online]. [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/xh/spravni_obvody
[30] Zastupitelstvo města: Hradec Králové. Hradec Králové: Titulní stránka [online]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/zastupitelstvo%2Dmesta/ms-16912/p1=16912 (přehled zasedání Zastupitelstva města)
[31] HORYNOVÁ, Michaela. Loděnice na Orlici je téměř hotová: Nastěhují se do ní vodáci a otužilci [online]. 10. 3. 2023 [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://hradecky.denik.cz/zpravy_region/moderni-lodenice-orlice-hradec-kralove-vodaci-otuzilci-20230310.html
[32] ROHLÍČKOVÁ, Kateřina. Lávka u Aldisu začíná sloužit veřejnosti. Hradec Králové: oficiální web [online]. 4. 3. 2023 [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/lavka-u-aldisu-zacina-slouzit-verejnosti/d-81082
[33] VAŇOUS, Petr. Nová lávka v Hradci budí emoce: Metr vyšel na 1,7 milionu, v Česku jde o rekord [online]. Hradec Králové, 3. 3. 2023 [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://www.denik.cz/ekonomika/nova-lavka-v-hradci-kralove-cena.html
[34] Statutární město Hradec Králové | Registr smluv. Úvod | Registr smluv [online]. Copyright © Digitální a informační agentura [cit. 07.04.2023]. Dostupné z: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/16412795?backlink=jma6b
[35] VAŇOUS, Petr. Ikonická lízátka hlásí návrat nad Hradec [online]. 19. 1. 2023 [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://hradecky.denik.cz/zpravy_region/ikonicka-lizatka-hlasi-navrat-nad-hradec-20230118.html
[36] ZELENÁ, Petra. IDS - Inteligentní dopravní systém. Hradec Králové: oficiální web [online]. Hradec Králové, 17. 10. 2016 [cit. 2023-04-09]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/ids-inteligentni-dopravni-system/d-45860
[37] ZÁLESKÝ, Petr. Přestavba křižovatky Mileta se blíží, Hradec si musí pospíšit s povolením [online]. 10. 8. 2022 [cit. 2023-04-07]. Dostupné z: https://www.idnes.cz/hradec-kralove/zpravy/krizovatka-mileta-stavba-oprava-stavebni-povoleni.A220809_677509_hradec-zpravy_tuu
[38] Radní města Hradec Králové
https://cs.wikipedia.org/wiki/Rada_m%C4%9Bsta_Hradec_Kr%C3%A1lov%C3%A9
[39] Výsledky hlasování. Volby.cz - Český statistický úřad | ČSÚ [online]. Dostupné z: https://www.volby.cz/pls/kv1990/kv1111?xjazyk=CZ&xid=1&xdz=1&xnumnuts=3602&xobec=569810
[40] Výsledky hlasování. Volby.cz - Český statistický úřad | ČSÚ [online]. Dostupné z: https://www.volby.cz/pls/kv1994/kv1111?xjazyk=CZ&xid=1&xdz=3&xnumnuts=3602&xobec=569810
[41] Výsledky hlasování. Volby.cz - Český statistický úřad | ČSÚ [online]. Dostupné z: https://www.volby.cz/pls/kv1998/kv1111?xjazyk=CZ&xid=0&xdz=3&xnumnuts=5201&xobec=569810
[42] Výsledky hlasování. Volby.cz - Český statistický úřad | ČSÚ [online]. Dostupné z: https://www.volby.cz/pls/kv2002/kv1111?xjazyk=CZ&xid=0&xdz=3&xnumnuts=5201&xobec=569810
[43] Výsledky voleb | volby.cz. Volby.cz - Český statistický úřad | ČSÚ [online]. Copyright © Český statistický úřad, 2018 [cit. 01.03.2023]. Dostupné z: https://www.volby.cz/pls/kv2006/kv1111?xjazyk=CZ&xid=0&xdz=3&xnumnuts=5201&xobec=569810&xstat=0&xvyber=0
[44] Výsledky voleb | volby.cz. Volby.cz - Český statistický úřad | ČSÚ [online]. Copyright © Český statistický úřad, 2018 [cit. 01.03.2023]. Dostupné z: https://www.volby.cz/pls/kv2010/kv1111?xjazyk=CZ&xid=0&xdz=3&xnumnuts=5201&xobec=569810&xstat=0&xvyber=0
[45] Výsledky voleb | volby.cz. Volby.cz - Český statistický úřad | ČSÚ [online]. Copyright © Český statistický úřad, 2018 [cit. 01.03.2023]. Dostupné z: https://www.volby.cz/pls/kv2014/kv1111?xjazyk=CZ&xid=0&xdz=3&xnumnuts=5201&xobec=569810&xstat=0&xvyber=0
[46] Výsledky voleb | volby.cz. Volby.cz - Český statistický úřad | ČSÚ [online]. Copyright © Český statistický úřad, 2018 [cit. 01.03.2023]. Dostupné z: https://www.volby.cz/pls/kv2018/kv1111?xjazyk=CZ&xid=0&xdz=3&xnumnuts=5201&xobec=569810&xstat=0&xvyber=0
[47] Výsledky voleb | volby.cz. Volby.cz - Český statistický úřad | ČSÚ [online]. Copyright © Český statistický úřad, 2022 [cit. 01.03.2023]. Dostupné z: https://www.volby.cz/pls/kv2022/kv1111?xjazyk=CZ&xid=0&xdz=3&xnumnuts=5201&xobec=569810&xstat=0&xvyber=0
[48] Primátoři: Hradec Králové. Hradec Králové: Titulní stránka [online]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/primatori/d-62010/p1=18605
TADY
[49] Strategický plán rozvoje města Hradce Králové do roku 2040: Hradec Králové. Hradec Králové: Titulní stránka [online]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/strategicky-plan-rozvoje-mesta-hradce-kralove-do-roku-2040/ds-3100/archiv=0
[50] Hradec Králové: Strategický plán rozvoje města Hradce Králové do roku 2040 - stručná brožura [online]. Copyright © [cit. 08.04.2023]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/assets/File.ashx?id_org=4687&id_dokumenty=81166
[51] Hradec Králové: Strategický plán rozvoje města Hradce Králové do roku 2040 - kompletní dokument [online]. Copyright © [cit. 08.04.2023]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/assets/File.ashx?id_org=4687&id_dokumenty=81172
[52] Hradec Králové: Titulní stránka [online]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/assets/File.ashx?id_org=4687&id_dokumenty=75744
[53] Hradec Králové omezí v příštím roce investice, přesto bude hospodařit se schodkovým rozpočtem | Hradec Králové. Český rozhlas Hradec Králové [online]. Copyright © [cit. 08.04.2023]. Dostupné z: https://hradec.rozhlas.cz/hradec-kralove-omezi-v-pristim-roce-investice-presto-bude-hospodarit-se-8889498
[54] Hradecká Drbna - zprávy z Hradce a okolí [online]. Dostupné z: https://hradecka.drbna.cz/zpravy/14519-hradec-kralove-planuje-na-rok-2023-snizeni-investic-na-523-milionu-a-schodkovy-rozpocet.html
[55] Hradec Králové: Titulní stránka [online]. Copyright © [cit. 08.04.2023]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/assets/File.ashx?id_org=4687&id_dokumenty=80400
[56] Hradec Králové plánuje v příštím roce investovat více než půl miliardy korun: Hradec Králové. Hradec Králové: Titulní stránka [online]. Dostupné z: https://www.hradeckralove.org/hradec-kralove-planuje-v-pristim-roce-investovat-vice-nez-pul-miliardy-korun/d-80524